fredag 31 augusti 2012


Namn: Frost

Författare: Maggie Stiefvater

Serie: Mercy Falls vargar (Bok1)

Orginal titel: Shiver

Översättare: Carina Jansson

Handling:

Hans hemlighet räddade hennes liv...
Nu måste hon kämpa för att rädda hans.

"Sedan öppnade jag ögonen och här fanns bara Grace och jag - ingenting annat, bara Grace och jag, hon som pressade ihop läpparna som för att behålla min kyss inom sig, och jag som höll ögonblicket i händerna som en skör liten fågel."
I åratal har Grace betraktat vargarna i skogen bakom huset. Speciellt en varg farcinerar henne - vargen som räddade livet på henne som barn.
Hennes varg.
Sam är den vargen och några dyrbara månader varje sommar får han vara människa innan frosten och vintern tvingar honom att förvandlas igen.
Ödet för dom båda samman och nu kan de inte leva utan varandra. Men vintern är nära och Sam för en ojämn kamp för att förbli människa och för att få stanna hos Grace.

Smakprov:
Jag minns att jag låg i snön, en röd fläck av kallnande värme, omgiven av vargar. De slickade, bet och slet i min kropp. Deras hopträngda kroppar blockerade den lilla värme solen kunde ge. Iskristaller glittrade i deras pälser. Jag kunde ha skrikit, men det gjorde jag inte. Jag kunde ha kämpat, men det gjorde jag inte. Jag bara låg där och lät det hända. En varg tryckte nosen mot min handflata och mot min kind, kastade en skugga över mitt ansikte. Hans gula ögon såg in i mina medans dom andra vargarna ryckte mig hit och dit. Hans gula ögon försvann. Jag tittade upp, upp på den grå himmelen och väntade på att att dö.
Men jag dog inte.
Hans gula ögon, dom minns jag. Jag trodde aldrig att jag skulle få se dom igen.

Tankar: En OTROLIGT, OTROLIGT, ORTOLIGT BRA BOOOK!!!!!!!!!!!!!!!!!! DU bara måste läsa den! Den är sorglig och spännade. Och innehåller KÄRLEK! Massor med kärlek.Grace och Sam, Sam och Grace. Ni äger! Det här är den första boken i en triologi. Jag har läst alla böcker men passade på att läsa om den här när jag var sjuk. Framsidan är otroligt fin och ja, jag vet inte vad jag mer ska säga. Läs den bara!

Bokens ordspråk: Vi har alltid nog med tid om vi bara använder den rätt.  Goethe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar