torsdag 2 augusti 2012

Ett nytt liv på köpet


Nanm: Ett nytt liv på köpet

Författare: Emma Granholm

Handling: Hur vet man hur man ska bete sig om man aldrig har haft vänner, men plötsligt får femton stycken?

Sanna har levt ett liv i total ensamhet, tagit sig igenom skoldagarna utan att växla ett ord med någon annan. När hon börjar gymnasiet för att plugga foto förväntar hon sig att hennes liv ska fortsätta på samma sätt.

Men hennes nya klass är annorlunda. Där finns Eddie med de dyra klockorna, Gloria med de långa benen, Jocke med de osmakliga skämten, perfekta Jennifer, rockiga Katrine och Jonna... Att skaffa vänner visar sig vara enklare än hon någonsin kunnat drömma om. Hon blir vän med alla. Men kan man verkligen vara det?

Smakprov: - När jag säger ingen kompis, då menar jag ingen att prata med överhuvudtaget. Jag menar att jag har suttit helt ensam på lektiornerna, att jag har varit ensam på rasterna, att jag gått hem på luncherna för att slippa sitta ensam vid ett bord i matsalen. Att jag det flesta dagar inte sagt ett ord till någon i skolan. Att jag har varit ensam alla eftermiddagar, kvällar och helger. Att jag inte haft nån. Inte sen tredje klass. Det är vad jag menar. Sanna ser rakt in i Rebeccas gröna ögon samtidigt som hon säger allt det där, ser hur hennes ögon vidgas, väntar på att hon ska säga nåt. Men det dröjer. Rebecca sitter tyst efter Sannas sista ord.

Betyg: 10/10

+ *Tystnad*

- *Tystnad*

Egna tankar: Sorry, men jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska skriva på + och -. Boken var riktigt bra och man fattar rätt lätt vad Emma vill lära oss läsare. Oavsett hur mycket man förlorar ska man inte ge upp. Det finns alltid en väg ut även om vägen dit kan vara lång, envis och riktigt jobbig. Det går alltid att förbättra sitt liv och boken lär en också att inte fastna i gammla vanor. Citatet "Du kan förlora allt- men inte din själ" som står med i boken tycker jag verkligen passar in. Bra gjort Emma! Jag rekomenderar verkligen din bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar