onsdag 3 juli 2013

Halvblod



Namn: Halvblod

Författare: Sofie Trinh Johansson

Serie: Halvblodstriologin (Del 1)

Handling: Aveline Johansson, 22 år, lever med ett hjärta skört som glas. Det stillasittande livet har gjort henne till en enstöring som umgås mer med rollkaraktärerna i sina böcker än med verkliga vänner. Men efter att ha råkat höra ett samtal mellan sina föräldrar, ett samtal hon vet att hon aldrig borde hört, förändras hela livet. Plötsligt befinner hon sig på flykt med den enda personen som vet vem och vad hon egentligen är. Men kan hon lita på Billy? Eller är hon i större fara med än utan honom?

Smakprov: "Billy, är det något som är fel?" Jag trodde inte han hörde mig. De panikslagna ögonen mörknade och vidgades i en blinkning. Jag drog ett enda andetag i chock. Färskt blod rann ner över min hud, vilket betydde att jag just nu befann mig i livsfara. "Aveline, du måste härifrån nu. Spring!" röt han med sina lungors fulla kraft. Jag såg Billy framför mig med det var ändå inte han. Monstret i honom försökte slå sig fram. Jag var rädd nu och räddslan fick mig att röra mig snabbare än jag någonsing gjort förut. Ingen hade kunnat slå mig, men Billy gjorde det..

Egna tankar: Jag kan nog ärligt säga att detta är en av de bästa böckerna jag läst. Jag fulkomligt ÄLSKAR den! Vilka känslor! Verkligen omöjlig att slita sig från. För första gången på ganska länge sitter jag och läser i timmar. I ena stunden gråter man av glädje och i andra stunden gråter man av sorg. Jag MÅSTE läsa nästa bok: Vingar av glas. För slutet på boken alltså.. hur mycket jag än vill berätta allt kommer jag inte att göra det. Du får helt enkelt ta och läsa den själv. Minuset med boken är den förbaskat lilla texten! Men när man väl börjat läsa märker man det inte längre, man blir för uppslukad av vad som händer. Karaktärerna är fantastiska, man vill verkligen inte släppa dom. Och det lilla plusset är att det är en svensk författare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar